آزمایشگاه مجازی

منتشرشده در محصولات
05 مرداد
آزمایشگاه مجازی

آینده آموزان آتا به منظور خدمت‌گذاری به آموزش‌وپرورش ایران، به دنبال یکپارچه‌سازی دیدگاه‌های آموزشی، فرهنگی، ارزشی و فناورانه در ایجاد آزمایشگاه‌های مجازی اثربخش می‌باشد.

“آزمایشگاه مجازی وب‌سایت یا نرم‌افزاری است که یادگیری تعاملی را بر اساس شبیه‌سازی پدیده‌های واقعی امکان‌پذیر می‌کند.”

برنامه‌های کاربردی آزمایشگاهی علاوه بر ارائه اطلاعات علمی در ارتقای مهارت های تفکر علمی، مشاهده، تفکر خلاق، اظهارنظر در مورد موقعیت‌ها، جمع‌آوری داده‌ها، تجزیه‌و‌تحلیل و توانایی حل مسئله به دانش‌آموزان کمک می‌کند. این امر نه تنها در دانش‌آموزان انگیزه ایجاد می‌کند، بلکه آنها را با مراحل اکتشاف علم و روش علمی آشنا می‌نماید تا مطالب را از نو کشف و تجزیه کنند.

آزمایشگاه مجازی می‌تواند جایگزینی مناسب برای آزمایشگاه واقعی باشد. این آزمایشگاه‌ها بر مبنای واقعیت مجازی ساخته می‌شوند که ثابت کرده‌اند تاثیر مثبتی بر مهارت‌های مشارکتی دانش‌آموزان، نگرش‌ها و درک مفهومی آنها دارند. تریونا و کلار اظهار می‌کنند استفاده از شبیه‌سازی‌های مبتنی بر کامپیوتر برای آموزش آزمایشگاه مزایای زیادی دارد که از آن جمله می‌توان به مواردی مانند قابلیت حمل، ایمنی، بهره‌وری، به حداقل رساندن میزان خطا، تقویت یا کاهش ابعاد زمانی و مکانی، و قابلیت نمایش اطلاعات به صورت انعطاف‌پذیر و سرعت و پویایی آنها اشاره نمود. در این آزمایشگاه‌های مجازی تمام امکانات و تجهیزات لازم برای انجام آزمایش‌های درسی یا فراتر از آن، در نظر گرفته شده است. در این آزمایشگاه دیگر نگران مواد سمی و خطرزا نباشید و با اطمینان و امنیت به انجام آزمایش های مختلف بپردازید.این تکنولوژی به دانش آموزان امکان کشف یک موضوع با استفاده از مقایسه حالات مختلف توقف دادن به آزمایش و یادداشت برداری و اجرای دوباره آزمایش برای بدست آوردن تجربه علمی آزمایش را می دهد.

مزیت‌های آزمایشگاه مجازی آتا:

آزمایشگاه‌های مجازی علوم آتا در محیطی کاملا حرفه‌ای طراحی شده‌اند، که به دانش‌آموازن امکان انجام آزمایش‌های لذت‌بخش را می‌دهد. آزمایشگاه‌های مجازی آتا دارای مزایای زیر هستند:

  • آزمایشگاه مجازی علوم برای تمام مقاطع دبستان
  • بر اساس ارزش های ایرانی اسلامی
  • تعاملی بودن محیط آموزش و آزمایشگاه
  • قابلیت تکرار نامحدود آزمایش ها
  • طراحی محیط آزمایشگاهی بر اساس اصول روانشناسی رنگ ها
  • قابل حمل بودن
  • کاربری آسان
  • ویدئوهای آموزشی و متنوع
  • محیط زیبا، جذاب و موزیکال منطبق بر اصول روانشناسی کودک
  • پیروی از اصول و قواعد تکنولوژی آموزشی
  • قابل اجرا در تمامی سیستم‌ها
  • کمک به رشد و پرورش قوه خلاقیت و نوآوری کودک
  • 100% بومی
  • پشتیبانی 24 ساعته

در کنار مزیت‌های گفته شده از آزمایشگاه مجازی سی‌دی‌های آزمایشگاه مجازی دارای امتیازات زیر نیز می‌باشد:

  • نسخه تعاملی کتاب
  • آزمون‌های تعاملی
  • فیلم‌های آموزشی
  • انجام فعالیت‌های درسی

که می‌تواند تجربه یک کلاس مجازی و تعاملی را بوجود آورد.

 

 

تبلیغ

 

برای ورود به فروشگاه آزمایشگاه مجازی علوم کلیک کنید

تعریف شبیه‌سازی آموزشی و محیط‌های مجازی

گردلر شبیه‌سازی‌های آموزشی را اینگونه تعریف می‌کند: شبیه‎سازی‎های آموزشی فعالیت‎هایی تجربی هستند، که یادگیرندگان باید از دانش، مهارت‌ها، و راهبردهای خود در راستای انجام نقش‌هایی که به ایشان واگذار شده است، استفاده نمایند. تعریفی که سانگ و کید از شبیه‌سازی ارائه می‌دهند، عبارت است از این که شبیه‌سازی مدلی پویا و قابل دستکاری از یک سیستم است، که تعدادی از ویژگی‌ها و رفتارهای واقعی سیستم را می‌آفریند. همچنین تعاریف متعددی از دنیای مجازی وجود دارد. اسکرودر به نقل از اقبال، کانکانرانتا و نیتانماکی اصطلاح محیط مجازی یا واقعیت مجازی را اینگونه تعریف می‌کند: تصویری تولید شده توسط کامپیوتر که این امکان را به کاربر می‌دهد یا آنها را مجبور می‌کند چنین احساس کنند که به طور غیرفیزیکی در محیطی واقعی حضور دارند و به تعامل با این محیط بپردازند. دی جانگ و وان جولینگن یادگیری مبتنی بر شبیه‌سازی را اینگونه تعریف می‌کند: آن نوع یادگیری که در یک محیط کامپیوتری اتفاق می‌افتد و در آن یادگیرنده در ضمن این که در محیط شبیه‌سازی پیش می‌رود به تدریج به ویژگی‌های مدل مفهومی پی می‌برد که ممکن است منجر به ایجاد تغییراتی در مفهوم اصلی وی شود. چاینی و همکاران ویژگی‌های استفاده موفقیت‌آمیز از شبیه‌سازی کامپیوتری را شامل مواردی نظیر تمرکز بر دنیای فیزیکی، در دسترس بودن بازخورد فوری، تقویت مشارکت، کاهش فعالیت‌های پرزحمت و پردردسر، درک موارد خاص و آشنا قبل از گذر به موارد کلی‌تر و انتزاعی، درگیر شدن دانش‌آموزان به طور فعال در اکتشاف و کاوش و ایجاد درک شخصی از موضوع، و در دسترس بودن مدل‌های مفید برای تشکیل مفاهیم می‌دانند.  

 

 

منابع:

 

  • Altun, Eralp, Demirdag, Baris, Feyzioglu, Burak, Ates, Alev, and Cobanoglu, Ilker. (2009). Developing an interactive virtual chemistry laboratory enriched with constructivist learning activities for secondary schools. Procedia Social and Behavioral Sciences 1, 1895-1898. 
  • McComas, W.E. (1997). The nature of the laboratory experience: A guide for describing, classifying and enhancing hands-on activities. CSTA Journal, 1, 6-9.
  • Gredler, Margaret E. (1992). Games and simulations and their relationships to learning. Games/Simulation and Learning. 571-581.

 

 

 

خواندن 1475 دفعه آخرین ویرایش در شنبه, 29 مهر 1396 ساعت 08:32
تهران ، خ کارگر شمالی ، کوچه اشراقی ، خیابان هئیت ، ساختمان گرد آفرید، پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس تهران، پ 15 شماره تماس : 02166582371

درباره ما

امروزه بهره گیری از فناوری اطلاعات در امر یادگیری و یاد دهی یکی از ضرورت های انکارناپذیر است. کاربست فناوری در یادگیری و یاددهی در سطوح مختلف صورت می پذیرد. در آینده کسانی موفق خواهند بود که یاد بگیرند، چگونه یاد بگیرند. روند رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات به عبارت دقیق تر فناوری های دانش کاربست آنها در فضاهای یادگیری را اجتناب ناپذیر نموده است. ادامه ..

آمار بازدید

امروز1
دیروز201
این هفته577
این ماه2786
مجموع78484

1
آنلاین
سه شنبه, 26 تیر 1397 00:19
توسعه یافته توسط مارال وب